donderdag 11 oktober 2012

Draai gevonden


Vandaag gebeurde het weer: ik liep met een vette glimlach op mijn gezicht door de stad. Het overkomt me vaak dat ik me opeens realiseer dat ik loop te genieten als ik door Middelburg loop. Ik geniet van de sfeer hier en van de mensen. Zonder uitzondering kom ik nog steeds vooral vrolijke mensen tegen en in ieder geval altijd heel vriendelijk. Of ik nu een besteld boek ophaal bij de boekhandel of een visje koop op de markt, ik word overal begroet alsof men mij al jaren kent. En dan te bedenken dat ik hier het eerste jaar nog vol moet maken.
Inmiddels heb ik aardig mijn draai gevonden en zijn mijn dagen hier goed gevuld. Naast mijn werk, dat niet zozeer afhankelijk is van de plaats waar ik woon, maar ook niet minder druk is geworden door de verhuizing naar Middelburg, heb ik behoorlijk wat andere bezigheden gevonden waarmee ik mijn dagen vul.
Behalve Spaanse les via de Volksuniversiteit en yoga en portrettekenen via de SWM (het welzijnswerk dat we vroeger buurthuiswerk noemden) ga ik binnenkort starten via diezelfde SWM (Stichting Welzijn Middelburg) met het begeleiden van De Boekenbende bij de Brede Scholen Middelburg.
De Boekenbende is een naschoolse activiteit op een vaste tijd in de week waarvoor kinderen zich kunnen aanmelden. Om De Boekenbende te promoten ben ik deze week langs 3 scholen geweest om er in 14 groepen over te vertellen. In de groepen 5 t/m 8 hield ik een korte presentatie die begon met de oproep: "GEZOCHT! Nieuwsgierige kinderen die graag lezen en fantasie hebben!" Verder vertelde ik waarom ik zelf graag lees en probeerde de kinderen daar ook enthousiast voor te maken. Kinderen die bij De Boekenbende willen, kunnen rekenen op allerlei activiteiten rond boeken, lezen, schrijven en vertellen. Er is bijvoorbeeld ruimte voor toneel, een bezoek aan een drukkerij of striptekenen, maar hoe het programma eruit komt te zien, bepaalt De Boekenbende uiteindelijk zelf!
Vanaf vandaag kunnen kinderen van De Brede School Dauwendaele-Mortiere zich inschrijven, op 1 november start ik met de kinderen in De Wilgenhof.
Voordat het zover is, heb ik nog afspraken met iemand van De Drvkkery en met de bibliotheek om te kijken of er mogelijkheden zijn om daar met een groep op bezoek te komen. Daarna ga ik een voorlopig programma bedenken om achter de hand te hebben als blijkt dat de kinderen niet genoeg fantasie zouden hebben om 10 bijeenkomsten te vullen. Ik verwacht dat dat laatste wel mee zal vallen, maar het is natuurlijk de bedoeling dat al te grote fantasieën wat afgezwakt worden en dat het geheel in goede banen geleid wordt zonder dat de kinderen het idee hebben dat niet zij, maar ík de invulling grotendeels bepaal. Samen gaan we er een fantastische naschoolse activiteit van maken.

Deze week op Lievendag's WeBlog: 60


Geen opmerkingen:

Een reactie posten