vrijdag 10 augustus 2012

Zomer in Middelburg


Nu ik ruim een half jaar in Middelburg woon, begin ik er nog meer van te houden. Wij kwamen thuis van een heerlijke vakantie (zie Vakantiekilo's op Lievendag's WeBlog) en het was een feest om weer in de stad te zijn. Er waren in het verleden ook wel eens vakanties dat ik liever niet naar huis ging en ook dit jaar had ik wel willen blijven, maar eenmaal terug voelde ik me zó blij door de gezellige drukte in de stad en de vakantiesfeer die hier altijd hangt dat ik er zef vebaasd over was. Dat gebeurt er dus als je je ergens echt thuis gaat voelen.

Waarom ben ik dan zo snel gehecht geraakt aan deze stad? Dat vraag ik me regelmatig af en het antwoord is eigenlijk heel simpel: Middelburg is vriendelijk, een kleine maar complete stad. Te groot voor een dorp, maar te klein om je er verloren in te voelen. De inwoners zijn vriendelijk en behulpzaam, maar er hangt geen benauwde sfeer waardoor je je buitengesloten kunt voelen. Er is geen sprake van dorpse bekrompenheid, maar er heerst ook geen grootsteedse onpersoonlijke oppervlakkigheid. Gewoon een erg leuke stad waar je snel gewend bent.

We hebben nu net de kermis achter de rug, we zitten er net ver genoeg vanaf om er geen last van te hebben, maar we maken de gezelligheid wel mee. Ook het standwerkersconcours gisteren en de kermismarkt op de Dam zorgden voor net wat meer drukte in de Segeersstraat dan gebruikelijk, maar op eenhoog heb je er verder niks mee te maken als je niet wilt. Wil je wel meedoen, dan stap je naar buiten en ben je er onderdeel van. Heerlijk.
Wielerkoersen starten of finishen hier in de zomer, ook voor niet al te fanatieke wielerfans leuk om mee te maken. Bij de Ronde van Zeeland Seaports was de presentatie van de ploegen op de Markt en de start op het Abdijplein. De Eneco Tour finishte hier deze week op de Dam.
Vanavond weer 'Nachtmarkt': een toeristische markt met een zeer gevarieerd aanbod van artikelen waaronder natuurlijk ook Zeeuwse producten, deze keer met beter weer dan de vorige van 2 weken geleden. Ook op de wekelijkse snuffelmarkten op de Markt kun je ons nogal een vinden, vorige week hebben we er nog een paar leuke elpees gescoord.

In de zomer liggen dan misschien de 'normale' dingen stil, ook de boetseercursus en de yogalessen hebben vakantie, maar daarvoor in de plaats komen genoeg leuke dingen om je te vermaken. Alles geheel vrijblijvend, als we geen zin hebben, zitten we op ons - bijna tropische - terras lekker in de zon! Of we pakken de fiets en gaan naar het strand, nog zo'n voordeel van het wonen in Middelburg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten